Jumaat, 1 November 2013

Mana Kau Tahu~

Mana Kau Tahu aku kuat?

Mana Kau Tahu aku tabah?

Mana Kau Tahu? Mana Kau Tahu...

-tahu kah dikau betapa susahnye aku melawan hawa nafsuku...
-tahu kah dikau betapa aku merasa was2 setiap kali aku ingin melangkah...
-tahu kah dikau betapa hati ini meronta2 sakit dalam segala tohmahan..
-tahu kah dikau air mata ini sentiasa mengalir di pipi...

Tapi...

~aku cuba juga melawan sekuat hati demi perjuangan yg sudah aku mulakan...demimu Ya Robb...xkan sesekali aku berpaling..

KAMU!! KAMU!! dan KAMU!!

-andai xsuke jangan perlekehkan seseorg yg ingin ke jalan yg di redhai Allah...
-andai xsuke jangan sesekali memandang dgn pandangan sinis padanye..
-andai xsuke biarkan dia sendiri..

~sebagaimana aku sentiasa mendoakan dikau akan merasa manisnye hidayah dari Allah aku mohon di kau jua berdoa semoga aku terus istiqomah dlm perjuangan aku melawan setiap hawa nafsuku...

~Firman Allah SWT:
hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan dan bertakwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya).(Surah Al-Maidah 5 : 2)

~Sabda Rasulullah SAW:Barangsiapa berjalan hendak menolong saudaranya dan memberikan jasa kepadanya, maka untuknya pahala orang-orang yang berjihad di jalan Allah Sesungguhnya Allah menjadikan makhluk untuk memenuhi keperluan manusia, tidak mementingkan peribadinya, agar Allah tidak menyeksa mereka di Neraka. Ketika pada hari Kiamat, diletakkan untuk mereka mimbar dari nur. Mereka sedang berbincang-bincang kepada Allah tentang orang-orang masih dalam hisabSiapa berusaha menolong keperluan saudaranya hingga terpenuhi atau tidak terpenuhi, maka Allah mengampuni dosanya yang terdahulu dan yang kemudian serta menulis untuknya dua keselamatan. Selamat dari Neraka dan selamat dari kemunafikan.Barangsiapa berjalan untuk memenuhi keperluan saudaranya, Allah menuliskan untuknya setiap satu langkah tujuh puluh kebaikan dan menghapuskan tujuh puluh keburukannya. Jika dia berhasil memenuhi keperluan saudaranya itu, maka dia bersih dari dosanya seperti di hari dia dilahirkan ibunya. Jika dia mati di saat itu, maka dia masuk Syurga tanpa hisab.Barangsiapa bersama saudaranya dalam suatu keperluan, kalau dia berbuat baik kepadanya, maka Allah menjadikan dia dengan Neraka sejauh tujuh lubang besar, di mana antara satu sama lubang dengan lubang lainnya sejauh antara langit dan bumi.Allah memberikan nikmat pada beberapa kaum selama mereka tidak bosan menolong orang lain. Jika mereka telah bosan, maka Allah akan memindahkan nikmat itu daripada orang-orang tersebut.Untunglah orang yang dari tangannya mengalir kebaikan dan celakalah orang yang dari tangannya mengalir keburukan

~Dari Ali bin Abi Talib ra. Dia berkata “Demi Zat yang mendengar segala suara baragsiapa memberi kebahagian di hati seseorang, maka Allah akan menciptakan kasih sayang dari kebahagiaan bagaikan air yang mengalir kepadanya.
”(Petikan daripada Kitab Mukashafah Al-Qulub oleh Imam Al-Ghazali)

~firman Allah:Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang.

wallahualam~~~
#senyumm ^__^v


Tiada ulasan: